Vormen van liefde

12 Vormen van liefde

7-6-2017 - Iedereen heeft liefde nodig. Maar wanneer voelen we ons nu echt geliefd door een ander? Iedereen heeft behoefte aan deze 12 vormen van liefde.

Kies voor een betaald lidmaatschap!

 

John Gray, schrijver van de klassieker 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus', spreekt over 12 vormen van liefde. Iedereen heeft behoefte aan alle 12 vormen van liefde, toch zien we dat over het algemeen mannen sterker de behoefte hebben aan de eerste 6 en vrouwen meer behoefte hebben aan de laatste 6.

 

Zelfliefde

Vaak zien we bij Miss Psychology dat stellen in relatietherapie tijdens de sessies de ander verwijten van het niet tonen van hun liefde voor hen. Ze missen een van de 12 vormen van liefde en krijgen deze niet van de ander. Natuurlijk is het niet leuk als je geen liefde van een ander krijgt. Het is alleen de kunst om niet te eisen, maar vrijuit eerst zelf liefde te geven. Niet alleen aan de ander, ook aan jezelf. Dan heb je de liefde van de ander niet ‘nodig’, maar is het wel een extraatje als je deze van de ander krijgt.



Een ander zal vanzelf aanvoelen dat je dan niet ‘needy’ bent en zal veel eerder gewillig zijn om je liefde te geven. Niet omdat het moet, maar puur omdat het ook heel fijn kan zijn om vanuit vrijheid te geven. Wil je echt emotioneel onafhankelijk worden? Geef jezelf dus meer liefde! Dit zijn de 12 vormen van liefde die je aan een ander kunt geven, maar zeker ook aan jezelf:

 

1. Acceptatie

Accepteer jezelf zoals je bent. Jezelf bestaat ook uit je schaduwkant, je minpunten (op het gebied van je lijf, je gedachten/oordelen, je karaktereigenschappen, je verleden, je gedrag of gewoonten en je emoties).

 

2. Waardering

Waardeer je goede kant, heb oog voor je sterke punten en neem het niet als vanzelfsprekend. Wees dankbaar voor hoe een mooi mens je bent.

 

3. Vertrouwen

Vertrouw op je intuïtie en je hart. Zij weten wat zich echt afspeelt en wat je wel en niet wilt, luister hiernaar in plaats van te luisteren naar je ratio en andere mensen.

 

4. Aanmoediging

Moedig jezelf aan als je iets moeilijk vindt in plaats van jezelf te dwingen of op wilskracht jezelf te forceren om iets te doen.

 

5. Goedkeuring

Geef jezelf toestemming om te doen wat je hart verlangt, wat je WILT in plaats van te luisteren naar die innerlijke criticus die zegt wat je MOET. Ook al lijkt het misschien onverstandig.

 

6. Bewondering

Heb bewondering voor jezelf, hoe ver je al bent gekomen, hoeveel je hebt ervaren en hebt geleerd. Kijk naar je sterke kanten en besef dat een ander deze wellicht niet heeft en jou hiervoor bewondert. Kijk door haar of zijn ogen en bewonder jezelf om je unieke eigenschappen.

 

7. Geruststelling

Stel jezelf gerust dat luisteren naar je hart altijd het beste besluit is en er niets echt verkeerd kan gaan, zolang je naar dit innerlijke kompas blijft luisteren. Stel jezelf gerust als je zorgen hebt of piekert. Bedenk wat een goede vriend of vriendin zou zeggen.

 

8. Bevestiging

Geef jezelf de bevestiging dat je een goede keuze hebt gemaakt. Of dat je inderdaad gelijk hebt, juist hebt gehandeld of dat je inderdaad niet zo een dikke kont hebt in die broek als waar je voor vreest. ;)

 

9. Respect

Neem jezelf serieus en neem je gevoelens, je hart en je intuïtie serieus door ernaar te luisteren. Als iets niet goed voelt en je weet even niet zo snel de reden waarom, luister er dan toch naar. Negeer je gevoel niet omdat je verstand niet heeft kunnen bedenken wat de logica erachter is. Respecteer je eigen gevoelens en dus je wensen en grenzen.

 

10. Toewijding

Wees trouw aan jezelf en zet jezelf op nummer 1! Doe wat je zelf wilt in plaats van te luisteren naar wat de omgeving van je verlangt. Op het moment dat je alleen maar doet wat de omgeving van je verlangt, cijfer je jezelf weg. Op zulke momenten doe je jezelf tekort en heb je weinig zelfliefde.

 

11. Zorgzaamheid

Goed voor jezelf zijn doe je door goed voor je lichaam en gezondheid te zorgen. Eet gezond, beweeg regelmatig en slaap voldoende. En tot slot is het heel belangrijk dat je zorgt voor genoeg tijd om te ontspannen. Overvraag jezelf daarom niet, plan verstandig en bouw rustmomenten in.

 

12. Begrip

Daarnaast is het ook belangrijk om emotioneel goed voor jezelf te zorgen. Geef je emoties de ruimte en breng begrip voor jezelf op. Straf jezelf niet af als je vindt dat je iets verkeerd hebt gedaan. Wees lief voor jezelf. Bedenk dat je altijd je best doet en meer dan dat kun je niet.

 

Deze blog is geschreven door Miss Psychology. Miss Psychology bestaat uit een team van psychologen die sessies (live of via Skype) aanbieden om je te voorzien van de juiste motivatie, nieuwe inzichten en oplossingen voor jouw specifieke situatie. De nadruk ligt niet alleen op de moeilijkheden waar je mee worstelt, maar vooral op jouw persoonlijke ontwikkeling en doelen om met meer zelfvertrouwen en geluk in het leven te staan. Interesse? Neem contact op voor een gratis telefonisch intakegesprek van vijftien minuten. Boek een sessie via de website van Miss Psychology.

 

Terug naar overzicht