Maak gratis een profiel aan

6 Tips voor eenzaamheid in december

21-12-18 - Voel jij in de feestmaand vooral heel veel eenzaamheid en verdriet? Wij geven zes tips om je gerust te stellen en te helpen zo positief mogelijk de feestdagen door te komen.

Maak gratis een profiel aan

 

De hele maand december staat in het teken van gezelligheid. Er wordt verwacht dat we tijd doorbrengen met vrienden en familie, dat we vrolijk zijn en veel van onszelf geven. Maar voor veel mensen zijn de Feestdagen een tijd waarop nare herinneringen boven komen, een tijd van teleurstelling en eenzaamheid en een tijd van onrealistische verwachtingen.

 

 

Volgens Psychology Today is het aantal mensen dat last heeft van depressieve gevoelens rondom de feestdagen hoger dan ieder ander moment van het jaar. Dat komt onder andere door hoe Kerstmis wordt afgebeeld in de media: gezellig, magisch en sprookjesachtig. Daarnaast is het eind van het jaar een tijd waarop we automatisch gaan reflecteren op het verleden, waardoor tegenslagen en mislukkingen naar boven komen. Ook dat kan leiden tot gevoelens van verdriet en onrust.

 

Het verdriet helemaal wegnemen kunnen we niet, maar we kunnen je wel wat houvast bieden door middel van deze zes tips. 

 

Jij bent niet de oorzaak van je feestdagen-dip

Gevoelens zijn vaak verbonden aan associaties met het verleden. Voel je je rond deze tijd van het jaar verdrietig, dan is er veel kans dat dat gebaseerd is op iets dat je vorig jaar of jaren geleden ervaarde rond Kerst. Door je hiervan bewust te zijn, besef je dat je er niets aan kunt doen dat je je rot voelt. Maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om ermee om te gaan, om goed voor jezelf te zorgen en eventueel hulp te zoeken om ervaringen te verwerken. Of, als het niet zo zwaar komt, er gewoon voor te kiezen je niet langer door deze herinnering te laten beïnvloeden of er voortaan anders naar te kijken.

 

Je hebt tijd voor jezelf nodig

Ook tijdens deze intense periode van sociale verplichtingen heb je tijd voor jezelf nodig. Misschien wordt je omringd door een grote hoeveelheid mensen die van alles van je willen, terwijl jij helemaal niet in de stemming bent om iets te geven. Of je bent juist heel alleen en voelt je eenzaam. In beide gevallen: geef jezelf de ruimte om jezelf te begrijpen. Blijf zacht voor jezelf en identificeer wat je precies voelt en waarom. Je eerste antwoord is waarschijnlijk logisch, maar door jezelf de vraag ‘waarom?’ nog een paar keer te stellen, doemen er waarschijnlijk ook onverwachte antwoorden op. Wat is de echte oorzaak van je verdriet?

 

Geef je grenzen goed aan

December is een maand die in het teken staat van geven. Cadeautjes, liefde, lekker eten, vriendelijkheid, tijd. Maar onthoud dat je alleen kunt geven wat je hebt, dus geef allereerst aan jezelf. Zeker wanneer je je in deze periode verdrietig en eenzaam voelt, is het belangrijk jezelf tijd, liefde en innerlijke rust cadeau te doen. Zeg ‘nee’ tegen gesprekken en activiteiten die je alleen maar energie kosten in plaats van opleveren. Lukt dat niet? Blijf tijdens moeilijke gesprekken en activiteiten dan bij jezelf. Luister met geduld en zeg dat je er later op terugkomt, dat je na wilt denken over het antwoord. En laat je tijdens activiteiten niet ompraten door groepsdruk.

 

Wees lief voor je lijf

Verdriet kan leiden tot overeten of drinken, of juist extreem veel sporten en helemaal niets meer eten. Door je hiervan bewust te zijn kun je erop inspelen en voorzien in wat je echt nodig hebt. Je kunt sneller stop zeggen als je doorslaat en genieten van wat de feestdagen brengen.

 

Dankbaarheid helpt

Als je je verdrietig voelt, ga je snel focussen op alles wat er het afgelopen jaar niet goed ging. Alles dat mislukte, dat je verloren bent. Maar zelfs na heel veel tegenslag is klein geluk altijd te vinden. Door de lichtpuntjes te tellen en daar overdreven op te focussen, verlicht je het verdrietige gevoel. Misschien zijn het de lekkere boterhammen met kaas die je iedere middag at. De kleine blokjes om met je hondje. De zonnige zomer. Of de buurvrouw die af en toe op de koffie kwam.

 

Je mag een nieuw verhaal schrijven

Ook al heb je nog zoveel slechte herinneringen aan deze tijd van het jaar: jij mag nieuwe herinneringen creëren en de feestdagen een andere betekenis geven. Het verleden kun je niet veranderen, maar je hebt wel invloed op het nu en daarmee op de toekomst. Doe wat je leuk vind, waar jij gelukkig van wordt. Geniet en ga lekker alleen naar het bos, naar de sauna, of naar het strand. Kook een maaltijd en nodig wat mensen uit de straat uit. Word vrijwilliger bij het Leger des Heils. Creëer een reden om uit te kijken naar de maand december.

 

Deze blog is geschreven door Charelle Casander. Charelle schrijft over spiritualiteit en de kleine beetjes magie in ons dagelijks bestaan. Als coach helpt ze jonge vrouwen te herinneren wie ze werkelijk zijn, zodat ze zichzelf en de wereld kunnen helen.

 

 

 

Terug naar overzicht