Maak gratis een profiel aan
Mijn profiel wijzigen Mijn inschrijving beheren Mijn abonnement wijzigen Instellingen Laatst bekeken Foto op verzoek toestemmingen Geblokkeerde profielen
Maak gratis een profiel aan
Drie stappen voor mindfulness daten

De 3 mindfulness stappen voor een geslaagde date

19-4-2018 - Na wat online kletsen met potentiële nieuwe liefdes heb je een date gescoord en je hebt er zin in. Maar… Hoe laat je die eerste date slagen? Heel eenvoudig: met mindfulness! Wij geven drie tips voor een succesvolle date.

Maak gratis een profiel aan

Bij een date gaat het erom dat je authentiek contact maakt met iemand, zodat hij of zij ziet wie jij écht bent. Zo ontdek je of jullie bij elkaar passen of niet. Authentiek zijn is echter niet altijd makkelijk als je een goede indruk wilt maken, snel zenuwachtig bent, of constant wordt afgeleid door je lastige innerlijke criticus. Om toch authentiek over te komen is het belangrijk om 'mindful' te zijn en weer in contact te komen met jezelf, zodat jij vanuit oprechtheid met de ander in contact treedt. Deze drie mindfulness stappen helpen je om weer in het hier en nu te komen en bij jezelf te blijven! 

 

1. Mindfulness


Mindfulness is het opmerken van wat er in het nu gebeurt, zonder oordeel. Het is het aanwezig zijn in het nu, het opmerken van gedachten en emoties zonder er meteen op te reageren of je er door te laten meeslepen. Zo merk je bijvoorbeeld op dat je bang bent dat je date jou maar suf vindt. Dat kun je dan weer stom vinden waardoor je boos op jezelf wordt en je nóg onzekerder voelt. Maar je kunt er ook niets van vinden, het gewoon opmerken dat je bang bent suf gevonden te worden. En jezelf eraan herinneren dat het normaal is dat je een beetje zenuwachtig bent voor je date. Moeilijk? Nee hoor. Ga gewoon thuis alvast aan de slag met mindfulness. Drink bijvoorbeeld eens mindful een kopje thee, bewust, met al je zintuigen. Ga in stilte zitten en proef de thee. Voel de warme damp van de thee op je gezicht, de warmte op je lippen en de smaak op je tong. Voel hoe de thee je lichaam binnenstroomt en je verwarmt. Je bent in het nu.

 

2. Zet een intentie


Hoe wil je je voelen tijdens deze date? Geïnspireerd, blij, vrij of zelfverzekerd? Als je dat van te voren weet maak je tijdens de date makkelijker keuzes die dat gevoel ondersteunen. Het zetten van een intentie is effectiever dan een doel voor jezelf stellen zoals 'een geslaagde date'. Dat doel maakt je alleen maar onzeker, zenuwachtig en nerveus, waardoor de date mogelijk helemaal niet zo goed slaagt. Misschien ga je teveel drinken, teveel praten, of durf je juist helemaal niets meer te zeggen. Als je intentie is dat je je geïnspireerd wilt voelen ben je wellicht een betere luisteraar, ga je flexibeler om met onverwachte situaties en stel je betere vragen.

 

3. Zet je beste beentje voor


Een date kan ongemakkelijk zijn, zowel voor jou als voor de ander. Houd er rekening mee dat de ander speciaal voor jou tijd vrij maakt en zich in een kwetsbare situatie begeeft. Respecteer dat en zet je beste beentje voor. Reserveer van te voren een restaurant, verzorg jezelf, kleed je netjes aan en ben op tijd. Ben tijdens de date met je volledige aandacht bij de date en laat je niet afleiden door berichtjes, telefoontjes of zorgen over je werk. Laat blijken dat je de ander waardeert en dat de date belangrijk voor je is.

 

Deze blog is geschreven door Charelle Casander. Op haar blog The Scent Of Cinnamon schrijft ze over zingeving, spiritualiteit, het introverte leven en de kleine beetjes magie in ons dagelijks bestaan.

 

 

 

 

Terug naar overzicht