Negatieve emoties verwerken na een scheiding

Negatieve emoties na een scheiding

We duwen negatieve emoties vaak snel weg, bang dat wanneer we ze eenmaal toelaten ze ons zullen overspoelen. Vaak luidt het advies om veel leuke dingen te gaan doen. “Je huwelijk is verleden tijd, richt je op de toekomst.” Dit is inderdaad verstandig, maar niet de hele tijd. Door weg te vluchten in plezier en afleiding, bestaat het gevaar dat je geen ruimte geeft aan je negatieve emoties. Hierdoor kun je ze verdringen, stapelen ze zich op en is er de kans dat ze later in alle volledigheid losbarsten. In samenwerking met datingsite Relatieplanet geeft MissPsychology je de volgende tips over het verwerken van negatieve emoties.

Wil jij Relatieplanet proberen? Schrijf je in via onderstaande knop.

Schrijf je gratis in

De juiste balans vinden

Het is de kunst om negatieve emoties enerzijds niet helemaal weg te bannen en anderzijds om er niet in te verdrinken. Om ze goed te verwerken zul je hiertussen de juiste balans moeten vinden. Dit gaat het beste wanneer je negatieve emoties toelaat, observeert en accepteert.

Toelaten van negatieve emoties

Stil staan bij negatieve emoties is niet leuk en voelt ongemakkelijk. Het is daarom belangrijk om ze even te verdragen. Ook al lijkt het soms alsof je kunt doodgaan van verdriet, echt doodgaan doen we niet. Voel je maar even rot, verdrietig, angstig of boos. Emoties kunnen heel heftig zijn maar weet ook: ze zijn tijdelijk, ze gaan vanzelf weer voorbij.

Negatieve emoties observeren en accepteren

Wat voel je precies? Welke emotie voel je en waar voel je dat in je lichaam? Pijn in de hart, knoop in je maag? Hoofdpijn? Observeer en kijk gewoon wat je voelt. Zie het als een experiment. 

Accepteren van je negatieve emoties kan je door er geen oordeel over te hebben. We vinden bijvoorbeeld dat we ons niet slecht mogen voelen, dat het onzin is, of zinloos. Vaak zijn we dan heel streng voor onszelf. “hoezo ben ik verdrietig, ik zou juist blij moeten zijn dat alle ellende voorbij is. Of: hoezo voel ik mij schuldig, ik heb toch niets fout gedaan?” We verwijten onszelf dat we negatieve gevoelens hebben, waardoor we ons alleen maar slechter en dommer gaan voelen. Beter is om jezelf troost te bieden. Want net zoals een kind weer verder kan spelen nadat het getroost is, kan jij ook pas weer verder wanneer je jezelf troost geeft en je eigen emoties serieus neemt.

Tips van Miss Psychology

Al met al: neem de tijd voor jezelf en schrik dus niet van je negatieve emoties die horen er gewoon bij en zullen vanzelf minder worden. Tijd in combinatie met de juiste verwerking heelt alle wonden.

Over Miss Psychology

Miss Psychology bestaat uit een team van meerdere psychologen die sessies (live én via Skype) aanbieden om je te voorzien van de juiste motivatie, nieuwe inzichten en oplossingen voor jouw specifieke situatie. De nadruk ligt niet alleen op de moeilijkheden waar je mee worstelt, maar vooral op jouw persoonlijke ontwikkeling en doelen om met meer zelfvertrouwen en geluk in het leven te staan. Interesse? Neem contact met MissPsychology via de website www.miss-psychology.nl of mail naar info@miss-psychology.nl.

Op onze blog schrijven we over dingen waar je tegenaan loopt tijdens het daten, informatie over relaties, het gebruik van Relatieplanet zelf en we geven je datingtips. Lees ook onze andere blogs!

Terug naar het blogoverzicht