liefde na een scheiding

Open staan voor liefde na een scheiding

8-8-2017 - Nadat je gescheiden bent, komt er vanzelf weer een moment dat je opnieuw gaat verlangen naar de liefde. Een logische stap om te zetten is om weer opnieuw het liefdespad op te gaan door te gaat daten. Maar wanneer ben je hier nu eigenlijk echt klaar voor?

Kies voor een betaald lidmaatschap!

 

Daten is het leukst als je hiervan kan genieten doordat je open staat voor liefde na een scheiding en vrij kan liefhebben. Om open te staan voor de liefde is het daarom belangrijk om de scheiding en je ex-partner zo goed mogelijk te verwerken.

 

Stap 1: loskomen

Als je pas net gescheiden bent, is het in het begin vrij onwerkelijk. Ineens moet je alleen verder en dat is totaal nieuw. Mentaal dringt de nieuwe situatie  nog niet goed door en als je veel contact blijft houden, krijg je emotioneel geen kans om te beseffen dat jullie uit elkaar zijn. Een eerste stap om los te komen van je ex is daarom om letterlijk zoveel mogelijk afstand te houden. Misschien is dit lastig, omdat je samen kinderen hebt of omdat je dezelfde vriendenkring hebt. Probeer dan toch de contactmomenten te minimaliseren. Na deze afstand kun je altijd weer kijken of normaal vriendschappelijk contact weer mogelijk is. In het begin is dit vaak lastiger omdat je de neiging hebt om in oude omgangspatronen te vervallen. Probeer naast letterlijke afstand ook emotioneel afstand te houden door je niet meer te bemoeien met zaken van je ex. Hij of zij is niet meer jouw partner en heeft een eigen leven wat je dient te respecteren. Kortom: houd je niet meer bezig met wat de ander doet, analyseer het niet. Bekijk het in plaats daarvan vanuit een helikopterperspectief, letterlijk en figuurlijk van een afstandje.

 

Stap 2: vergeven (de ander en jezelf)

Als eenmaal het besef indaalt dat het definitief voorbij is, kunnen gevoelens van boosheid en zelfverwijt op gaan spelen. In de liefde kunnen wij ons behoorlijk misdragen en kan het slechtste in ons naar boven komen. Soms kan een scheiding je het gevoel geven dat je gefaald hebt, probeer dan lief te zijn naar jezelf en weet dat elk mens fouten maakt. Probeer het maken van fouten te zien als leermomenten en kansen om jezelf te ontwikkelen tot een beter mens. Vergeef jezelf daarom voor je fouten en vergeef vervolgens ook de ander, op die manier werk je aan zelfliefde en compassie welke essentieel is om in de toekomst weer lief te hebben.

 

Stap 3: rouw en acceptatie

Een scheiding betekent afscheid en dus verlies, hierbij horen gevoelens van verdriet en rouw. We kunnen we de neiging hebben om dit niet te willen voelen door een vlucht te nemen in afleiding. Op zich is er niets verkeerd met afleiding, alleen maar verdrietig zijn is ook niet constructief. Hou alleen in de gaten dat er een goed balans blijft tussen rouwen en afleiding. Voldoende rouw is nodig om acceptatie en berusting over de situatie te vinden.

 

Stap 4: visualiseren, je eigen leven opbouwen

Als je al deze stappen hebt doorlopen ontstaat er weer ruimte om nieuwe mogelijkheden te zien en een eigen leven op te bouwen. Ga hiermee actief aan de slag door te visualiseren. Visualiseer bijvoorbeeld hoe je in het verleden anders had willen reageren en hoe je dit in een toekomstige relatie wel gaat doen. Maar visualiseer ook over hoe je in het algemeen de beste versie van jezelf wordt. Het visualiseren vergroot de kans op het behalen van persoonlijke doelen. Zo wordt je een aantrekkelijkere vangst voor een nieuwe liefde na een scheiding

 

Bindings en verlatingsangst

Soms merk je dat ondanks alle stappen je toch niet helemaal zorgeloos kan genieten van liefde na een scheiding. Het kan dan zijn dat je last heb van verlating of bindingsangst. Bij verlatingsangst heb je alles over om de liefde na een scheiding te behouden waardoor een ander dit als benauwend kan ervaren. Ook bij bindingsangst heb je een drempel om liefde toe te laten. Dit heeft veelal te maken met de band die je hebt met je ouders en is wat dieper geworteld. Mocht dat het geval zijn dan is het raadzaam om professionele hulp te zoeken om je te helpen deze angsten te overwinnen.

 

Deze blog is geschreven door Miss Psychology. Miss Psychology bestaat uit een team van psychologen die sessies (live of via Skype) aanbieden om je te voorzien van de juiste motivatie, nieuwe inzichten en oplossingen voor jouw specifieke situatie. De nadruk ligt niet alleen op de moeilijkheden waar je mee worstelt, maar vooral op jouw persoonlijke ontwikkeling en doelen om met meer zelfvertrouwen en geluk in het leven te staan. Interesse? Neem contact op voor een gratis telefonisch intakegesprek van vijftien minuten. Boek een sessie via de website van Miss Psychology.

 

Terug naar overzicht