Maak gratis een profiel aan

Verlicht je winterdip

24-1-19 - Last van een winterdip? Dit doe je om je winterdip te verlichten, zodat je snel weer zin hebt om op zoek te gaan naar een langdurige relatie!

Maak gratis een profiel aan

Veel mensen hebben door het koude weer, de grijze lucht en het gebrek aan feestverlichting en gezelligheid last van een winterdip. Je komt steeds moeilijker uit bed, hebt weinig energie, hebt constant zin in zoet en weinig behoefte om de deur uit te gaan. Je kruipt liever alleen onder een dekentje dan dat je uitgaat met vrienden of op zoek gaat naar een nieuwe date.

Gelukkig kun je zelf heel wat doen om die winterdip te verlichten, zodat je niet een hele winter hoeft te wachten voordat je weer zin krijgt om te daten!
 

Laat je niet verleiden door suiker

Als je je ‘down’ voelt is het verleidelijk om naar suiker te grijpen. Het voelt troostend en voor een kort moment voel je je beter. Maar suiker brengt het niveau van je gelukshormonen omlaag, waardoor je je na het eten van suiker nog somberder voelt. Kies juist voor voeding met veel antioxidanten, zoals blauwe bessen, boerenkool en extra pure chocolade.
 

Neem vitamine D

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot somberheid en depressieve gevoelens. Vitamine D doen we op door daglicht, dus wanneer de dagen korter worden lopen we al snel een tekort op. Door in de winter dagelijks een vitamine D supplement te nemen krijg je weer de energie om jezelf te zijn. (Check eerst altijd bij je huisarts of een vitamine D supplement geschikt is voor jou).

 

Ga naar buiten

Het idee om naar buiten te gaan vrolijkt je op dit moment waarschijnlijk niet echt op, maar doe het toch maar. Een frisse wandeling brengt je in beweging, waardoor je je minder moe en zwaar voelt. Daarnaast brengt daglicht je de nodige vitamine D.

 

Slaap en mediteer

Slaap is het beste medicijn, ook voor de winterdip. Zorg voor een vaste slaaproutine: ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. In de winter mag je best een uurtje langer slapen, dus reserveer zo’n negen uur voor je nachtrust. Houd je telefoon uit de slaapkamer en laat de TV uit na het avondmaal. Lees in plaats daarvan een boek of maak nog een wandelingetje. Met een mindfulness meditatie voor bedtijd ga je een extra ontspannen slaap tegemoet.

 

Zoek geliefden op

Met een winterdip heb je vaak niet zoveel zin om mensen te zien, maar het is juist contact en samenzijn dat je dip kan verlichten. Zo kennen ze in Denemarken, waar de winters langer duren dan in Nederland, het begrip ‘Hygge’. Het betekent zoiets als gezelligheid, maar het is ook de mentaliteit waarmee de Denen de winter trotseren. Door op koude winteravonden gezellig met anderen bordspelletjes te spelen en chocolademelk te drinken rond het haardvuur, voorkomen ze een winterdip. Nodig je beste vriend of vriendin dus toch maar uit, of die leuke date van een paar weken geleden. Of misschien vind je op Relatieplanet wel een andere leuke man of vrouw om deze lange winter Hygge mee door te brengen.

 

 

Deze blog is geschreven door Charelle Casander. Op haar blog The Scent Of Cinnamon schrijft ze over zingeving, spiritualiteit, het introverte leven en de kleine beetjes magie in ons dagelijks bestaan.

 

 

 

Terug naar overzicht