Maak gratis een profiel aan

Vier de zelfliefde in 3 stappen

14-02-2020 - Valentijnsdag is een goed moment om de liefde te vieren. En dan niet voor een ander, maar voor jezelf. Wees daarom vandaag eens extra lief voor jezelf met behulp van dit stappenplan.

Stap 1 Vergroot je zelfcompassie

Veel mensen zitten vast in een hardnekkig patroon waarin ze zichzelf naar beneden halen, stelt auteur en levenscoach Andrea Owen. In haar boek 'How to stop feeling like shit' laat ze zien hoe je deze schadelijke gewoonte kan doorbreken. Hoe praat jij tegen jezelf? Wat zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf als je een fout maakt? Of als je gepasseerd wordt bij een promotie? Is jouw innerlijke dialoog liefdevol? Of ben je zelf je grootste criticus? Als je er een gewoonte van maakt om jezelf op je donder te geven en onaardige dingen tegen jezelf te zeggen, boost dan je zelfcompassie: praat tegen jezelf zoals je zou praten tegen iemand om wie je geeft.
 

Doen: Bewustwording is het halve werk dus merk op wanneer je innerlijke stem je als oud vuil behandelt. Wees vervolgens aardig tegen jezelf. Dat vinden veel mensen lastig, weet Andrea Owen. Een mantra kan hierbij helpen. Enkele van Owens favorieten als die innerlijke criticus begint te blèren: ‘Ik hoor je en kies ervoor om niet te luisteren.’ ‘Bedankt voor je commentaar, ik ga nu verder.’ ‘Ik ben ook maar een mens en heb een fout gemaakt.’ Of stel jezelf de vraag: ‘Is dit waar?’ Wees mild voor jezelf want daar word je uiteindelijk gelukkiger van.


Stap 2 Breng tijd met jezelf door

Tijd in je eentje doorbrengen, vinden veel mensen niet prettig, ontdekte hoogleraar psychologie Timothy Wilson. Samen met z’n team voerde hij elf onderzoeken uit waarbij proefpersonen zes tot vijftien minuten alleen in een kamer zonder afleiding moesten doorbrengen. Nou, dat vonden ze helemaal niets. De aversie tegen alleen zijn ging zelfs zo ver, dat bij een onderzoek de deelnemers zichzelf liever elektrische schokken toedienden, dan dat ze in hun eentje niets deden! Terwijl tijd doorbrengen met je eigen gedachten juist essentieel is, stelt psycholoog en bestsellerauteur Tony Crabbe in zijn boek ‘Nooit meer te druk’. Want wanneer we nergens mee bezig zijn, gaat ons brein aan de slag met alle binnengekomen input en legt zo verbanden waardoor we onszelf ontwikkelen. Me-time is dus hartstikke goed voor je.


Doen: Doe vandaag eens wat minder, op het werk en thuis. Wees gemakzuchtig. Speel met imperfectie, tipt Tony Crabbe. Laat een deel van je e-mails ongelezen, ruim je bureau niet op, verscheur je to-dolijst, laat je smartphone thuis, en je laptop op het werk. Probeer het maar eens. De wereld zal heus niet vergaan en dan heb jij tijd over om door te brengen met jezelf en je gedachten.


Stap 3 Wees lief voor je lichaam

Megan Jayne Crabbe ontwikkelde al vanaf haar vijfde problemen rondom haar zelfbeeld, maar zit tegenwoordig goed in haar vel dankzij body positivity. Hierover schreef ze een boek: ‘Body Positive Power’. Dit draait om het accepteren van je lichaam zoals het is – ongeacht je omvang. Ze schrijft: ‘De les die we zo lang geleden hebben geleerd – dat hoe we eruitzien het belangrijkst is – is verkeerd. We zijn niet het getal op de weegschaal of de oneffenheden op onze huid. We zijn geen lijst van lichaamsdelen die anders zouden moeten zijn. We zijn niet de oordelen die andere mensen vellen over onze buitenkant. We zijn veel meer.’


Doen: Sta vandaag, of de komende tijd, een keer naakt voor de spiegel. Benoem wat je mooi vindt en waarmee je blij bent en richt je op deze pluspunten wanneer je naar jezelf kijkt. Want, stelt Crabbe, dit traint je hersenen je lichaam van de positieve kant te bekijken.


Geschreven door Amanda van Schaik die als freelance journalist voor verschillende bladen werkt. Voor onder meer VIVA, Libelle en Playboy schrijft ze over dating, relaties en gezondheid. Ook is ze oprichter van Daily Love, een platform over de liefde.

 

Terug naar overzicht